Σάββατο 8 Φεβρουαρίου 2014

ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΠΟΙΗΣΗ...


Το ταξίδι της ζωής του Μ.Θεοδωράκη συνεχίζεται...στην Τρίπολη. Είναι η πόλη που τον σημαδεύει περισσότερο από όλες τις άλλες. Αποτελεί μέλος μιας φιλολογικής συντροφιάς... Μαζί με τους φίλους του ανηφορίζουν προς το βουνό...Εκεί έχουν βρει μία μεγάλη πλάκα - πέτρα... Με την εικόνα των αρχαίων Ελλήνων στο μυαλό, ανεβαίνει ένας - ένας επάνω στην πέτρα και απαγγέλλει ποιήματα. Τότε γνωρίζουν για πρώτη φορά τα ποιήματα του Ρίτσου, τους αρέσουν τόσο πολύ που ονομάζουν το μέρος "ο βράχος του Ρίτσου".

Σήμερα στο σχολείο μας ήρθαμε κι εμείς σε επαφή με την ποίηση... Αφορμή αποτέλεσαν δύο ποιήματα του Ρίτσου. Η προσέγγιση πραγματοποιήθηκε με τον ίδιο τρόπο, άλλα με διαφορετικό υλικό, ανάλογα με την ηλικία των παιδιών.


Στο προνηπιακό τμήμα, τα παιδιά ανοίγουν το κουτί του Θεοδωράκη και από μέσα βγάζουν εικόνες, σχετικές με το ποίημα "Κουβέντα με ένα λουλούδι". Οι εικόνες απεικονίζουν κυκλάμινα, τον ήλιο, το Γιάννη Ρίτσο να γράφει,. Οι παιδαγωγοί ενθαρρύνουν τα παιδιά να περιγράψουν τις εικόνες. Τα παιδιά ξεκινούν από τις εικόνες που απεικονίζουν τα λουλούδια, ύστερα παρατηρούν τον ήλιο και δείχνουν τις αχτίδες του.



Τέλος η Μαρία τους δείχνει την φωτογραφία με το Ρίτσο. "Είναι ένας άνθρωπος. Άντρας.", λέει η Ρεβέκκα "Κάτι γράφει", προσθέτει η Βασιλική.

 Η νηπιαγωγός τους λέει ότι είναι ποιητής και γράφει ποιήματα. Έπειτα τους ρωτά "Εσείς ξέρετε τι είναι ποίημα; Έχετε ακούσει κανένα ποίημα;". Ο Γιώργος απαντά ενθουσιασμένος "Εγώ ξέρω!" και αμέσως απαγγέλει το ποίημα που είχε στη Χριστουγεννιάτικη γιορτή. Οι παιδαγωγοί λένε στα παιδιά ότι ο ποιητής, που φαίνεται στην εικόνα είναι ο Γ.Ρίτσος και αυτός έχει γράψει ένα ποίημα για αυτό το ροζ λουλούδι, που λέγεται κυκλάμινο. Έπειτα τα παρακινούν με υποβοηθητικές ερωτήσεις και οπτικές νύξεις, να συνθέσουν ένα δικό τους ποίημα, για το κυκλάμινο.


Στο τμήμα του νηπιαγωγείου, ακολουθείται η ίδια διαδικασία με εικόνες, που αφορούν το ποίημα "Επιτάφιος". Μέσα στο κουτί βρίσκονται κρυμμένες
  • δύο πραγματικές φωτογραφίες, οι ίδιες που είχαν δημοσιευτεί σε εφημερίδες και ενέπνευσαν το Ρίτσο, και απεικονίζουν το παλικάρι ξαπλωμένο στο δρόμο και τη μητέρα του ακριβώς δίπλα
  • μια φωτογραφία του Ρίτσου, που γράφει
  • το βιβλίο με ολόκληρο το ποίημα "Επιτάφιος"
Τα παιδιά αναγνωρίζουν από την αρχή το Γ.Ρίτσο και είναι σίγουρα ότι γράφει κάποιο ποίημα. Ύστερα επικεντρώνονται στις εικόνες με το παλικάρι. Ο Σπύρος λέει " Είναι ένας σκοτωμένος εδώ",

"Άντρας είναι" συμπληρώνουν τα κορίτσια. "Είναι και μια γυναίκα δίπλα του και στεναχωρημένη βρίσκεται εκεί", λέει η Ιωάννα.

 Η νηπιαγωγός τους αποκαλύπτει ότι ο Γ. Ρίτσος είδε αυτές τις φωτογραφίες και έγραψε ένα ποίημα και τους παροτρύνει να κάνουν το ίδιο. "Ποια μπορεί να είναι αυτή η γυναίκα; Γιατί στεναχωριέται;", τους ρωτά. Τα παιδιά εκφράζουν διάφορες ιδέες. Έπειτα οι παιδαγωγοί αποκαλύπτουν ότι είναι η μητέρα του και παρακινούν τα παιδιά να φανταστούν τι θα του έλεγε η μαμά του " Αν ήσασταν εκεί και την ακούγατε τι θα έλεγε;".
"Γιε μου...Ξύπνα! Ξύπνα!..." λέει η Ιωάννα και ακολουθούν υπέροχες ιδέες, που αποτυπώνουν τέλεια τα συναισθήματα των παιδιών από όσα βιώνουν μέσα από τη σχέση τους με τη μαμά τους...



Όμως τα ποιήματα μας θα σας τα αποκαλύψουμε στο τέλος της εβδομάδας!
Στα πλαίσια της αναπαράστασης της φιλολογικής συντροφιάς του Θεοδωράκη, θα διαμορφώσουμε στο σχολείο μας μία γωνιά με το "βράχο του Ρίτσου" και την Παρασκευή θα πραγματοποιηθεί ποιητικός διαγωνισμός! Για το λόγο αυτό μαθαίνουμε όλοι ένα κομμάτι από κάποιο ποίημα του Ρίτσου, για να το απαγγείλουμε στους φίλους μας. Επίσης φέρνουμε στο σχολείο μία εικόνα - φωτογραφία από έναν άλλο σημαντικό Έλληνα ποιητή (σε μέγεθος Α4). 
 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.