Δευτέρα 17 Μαρτίου 2014

"Η ποίηση και η μουσική χέρι-χέρι ενέπνευσαν γενιές Ελλήνων να αγωνιστούν... τους άνοιξαν το δρόμο προς την Ελευθερία..." Μίκης Θεοδωράκης

Η αγωνιστική φύση του Μ. Θεοδωράκη, η αγάπη του για την πατρίδα και την ελευθερία, είναι αναμφισβήτητα από τις σημαντικότερες πλευρές της προσωπικότητάς του. Σχεδιάζοντας το πολιτιστικό πρόγραμμα για τη ζωή και το έργο του, προβληματιστήκαμε σχετικά με το πως θα μπορούσαμε να "γνωρίσουμε" σε τόσο μικρά παιδιά και αυτή την πλευρά του Θεοδωράκη...
Και ενώ είχαμε αποφασίσει ότι θα παρουσιάσουμε τη φιλολογική παρέα της Τρίπολης να μπαίνει στο Ε.Α.Μ., το Θεοδωράκη να γράφει αγωνιστικά τραγούδια κ.τ.λ., διαβάζουμε ένα υπέροχο άρθρο του Μ.Θεοδωράκη με τίτλο "Διονύσιε Σολωμέ σε σέ κράζω", στο οποίο εξηγεί πως ο Σολωμός αποτέλεσε για εκείνον την πρώτη οδό μύησής του στα μεγάλα ιδανικά, για τα οποία πάλεψε σε όλη του τη ζωή, αυτά της ελευθερίας, της δημοκρατίας και της πατρίδας

Έτσι αποφασίσαμε ότι ο Σολωμός, που ενέπνευσε το Μ. Θεοδωράκη, μπορεί να αξιοποιηθεί  στα πλαίσια του προγράμματός μας για τον παραπάνω σκοπό, άλλα παράλληλα μας εξυπηρετεί η επαφή των παιδιών με το έργο του, καθώς πλησιάζει η γιορτή της 25ης Μαρτίου (ολιστική προσέγγιση). Έτσι το κουτί του Μ. Θεοδωράκη αυτή τη φορά κρύβει μέσα του υλικό σχετικό με το Διονύσιο Σολωμό...

Μία ομάδα εξερεύνησης ανοίγει το κουτί... Βγάζουν όλα τα αντικείμενα και τα παρατηρούν... Ο Βασίλης λέει "Ελληνική σημαία!... Έχει πράγματα για την Ελλάδα".

Απλώνουν το ύφασμα της φουστανέλας και προσπαθούν να καταλάβουν τι μπορεί να είναι... "Μήπως σεντόνι;", λέει κάποιος, "Απ' τα τσολιαδίστικα είναι, μη λες βλακείες!" απαντάει ο Σπύρος.

Ύστερα παρατηρούν ότι υπάρχουν τα κομμάτια μιας εικόνας και προσπαθούν να φτιάξουν το παζλ για να δουν τι απεικονίζει. "Κανένας που θα του έχει γράψει μουσική ο Θεοδωράκης θα είναι...", λέει η Ιωάννα.






Τα παιδιά καταφέρνουν να συνθέσουν την εικόνα και η παιδαγωγός τα ρωτά " Ποιος είναι; Τον γνωρίζετε;" "Ο Σεφέρης είναι!", λέει ένα παιδί "Όχι! Ο Σεφέρης έχει φαλάκρα!", λέει ο Θωμάς και του δείχνει την εικόνα του στον τοίχο της τάξης, "Ε τότε ο Ελύτης θα είναι!" Ένα παιδί φέρνει μια εικόνα του Ελύτη και την τοποθετεί δίπλα "...κι αυτός φαλάκρα και λίγα μαλλιά!", λέει ο Ηλίας "Μήπως όταν ήταν νέος είχε πολλά μαλλιά και τώρα λίγα;". Η παιδαγωγός τους παροτρύνει να προσπαθήσουν να διαβάσουν το όνομά του από την καρτέλα και με τη βοήθειά της τα καταφέρνουν. "Σολωμός. Διονύσιος Σολωμός. Μήπως τον γνωρίζετε;". Κανένα από τα παιδιά δεν θυμόταν κάτι για εκείνον.






 

 

 

 

 

 



Παρατηρούν τον κοντυλοφόρο και οι παιδαγωγοί τους παρακινούν να κάνουν υποθέσεις σχετικά με τον τρόπο που τον χρησιμοποιούσε... "Έγραφε!.... έτσι!", λέει η Κωνσταντίνα και τους δείχνει "Μόνο που τώρα τελείωσε ο στυλός του , γιατί είναι πολυυυύ παλιό". "Πόσο παλιό δηλαδή μπορεί να είναι;" "Από τότε που πολέμησε με τους Τούρκους", λέει ο Ηλίας "το κατάλαβα γιατί αλλιώς δεν θα είχε τη φούστα του τσολιά", "Αν πολεμούσε νομίζω θα είχε μέσα στο κουτί μαζί με την εικόνα του κάποιο τουφέκι ή σπαθί..." Η παιδαγωγός τους εξηγεί ότι ο Σολωμός βοήθησε στην Ελληνική Επανάσταση γράφοντας ποιήματα για την πατρίδα και την ελευθερία...

"Τι σχέση μπορεί να έχει με το Θεοδωράκη όμως; Γιατί να βγουν όλα αυτά από το κουτί του;". Τα παιδιά κάνουν διάφορες υποθέσεις, σχετικές με τις εμπειρίες τους από τις θεματικές, που έχουν προηγηθεί (Ρίτσος, Σεφέρης). Λένε ότι μπορεί να είναι κάποιος φίλος του ή ότι έγραψε μουσική για ένα ποίημα του κ.α.
Έπειτα η παιδαγωγός τους διηγείται πως ο Σολωμός έγινε πρότυπο για το Θεοδωράκη και τον ενέπνευσε να αγωνιστεί για την ελευθερία...

Τον ίδιο τρόπο προσέγγισης ακολουθήσαμε και στο προνηπιακό τμήμα, μόνο που διαφοροποιήθηκε λίγο το υλικό μέσα στο κουτί, λόγω του ότι απευθυνόμασταν σε παιδιά μικρότερης ηλικίας.












Πραγματοποιήθηκε κι εδώ σύνθεση της εικόνας του Σολωμού , όμως με λιγότερα κομμάτια, ενώ η επαφή με το έργο του έγινε με το ποίημα "Η Ξανθούλα".





Τα παιδιά συγκέντρωσαν υλικό για τον Δ. Σολωμό, φωτογραφίες, εικόνες και ποιήματα, βιβλία... Ανάμεσά τους στίχοι από τους Ελεύθερους Πολιορκημένους, οι οποίοι έγιναν αφορμή να εκφραστούν εικαστικά....

Στο παρακάτω βίντεο τα παιδιά τραγουδούν στίχους του Σολωμού.
"Άκρα του τάφου σιωπή στον κάμπο βασιλεύει...
Λαλεί πουλί παίρνει σπυρί, κι η μάνα το ζηλεύει..."
 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.