Σάββατο 25 Ιανουαρίου 2014

ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΥΜΕ ΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ...

Μία ομάδα εξερεύνησης αναλαμβάνει να ανοίξει πάλι το κουτί του "Θεοδωράκη"....

μέσα σε αυτό ανακαλύπτουν διάφορα μουσικά όργανα
τα παρατηρούν, παίζουν μουσική με αυτά, ακούν τους διαφορετικούς ήχους που παράγουν...





Έπειτα παρακινούμε τα παιδιά να τα χωρίσουν σε ομάδες. Στην αρχή τα χωρίζουν σύμφωνα με το είδος (όλες τις μαράκες μαζί, τις κιθάρες σε άλλη ομάδα, τα ντέφια σε άλλη κ.τ.λ.). Ύστερα η παιδαγωγός παροτρύνει τα παιδιά να φτιάξουν ομάδες, με κριτήριο τον τρόπο που παράγεται ο ήχος, αν δηλαδή χρειάζεται να φυσήξουμε, να "τσιμπήσουμε" τις χορδές κ.τ.λ. Έτσι μαθαίνουμε ποια ονομάζονται πνευστά, κρουστά και έγχορδα.




Την επόμενη ημέρα ακολούθησε εκπαιδευτική εκδρομή στο Ωδείο της Ηλιούπολης, Αθ. Διδίλη. Εκεί μας υποδέχτηκε ο κ. Σάκης και μας έδειξε τα μουσικά όργανα του ωδείου.



Παίξαμε πιάνο...

και τραγουδήσαμε με τον κ. Βαγγέλη και την κιθάρα του...



είδαμε το βιολί και τα ηλεκτρικά ντραμς...


ύστερα παρακολουθήσαμε ένα βίντεο κλιπ με συμφωνική ορχήστρα. Ο κ. Σάκης μας εξηγούσε παράλληλα την ονομασία από κάθε μουσικό όργανο που βλέπαμε κλαρινέτο, άρπα, κοντραμπάσο κ.α.


Τραγουδήσαμε όλοι μαζί τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη και μας εξήγησε το ρόλο του μαέστρου σε μία ορχήστρα. Αποχαιρετήσαμε τον κ. Σάκη και υποσχεθήκαμε να τον καλέσουμε και στο σχολείο μας...
 

 
 Ζωγραφίζουμε το υπόλοιπο μισό από μουσικά όργανα

 
και σχεδιάζουμε μουσικά όργανα από τα πραγματικά, κάνοντας το περίγραμμα 





Οι νότες είναι 7.
Τις λέμε στη σειρά
μα βάζω και το ντο
και γίνονται οκτώ
Ντο, Ρε , Μι, Φα, Σολ, Λα, Σι, Ντο!




Φτιάξαμε μουσικά όργανα από άχρηστο υλικό. Γεμίσαμε κουτάκια αλουμινίου με φασόλια και φακές, τα τυλίξαμε με γκοφρέ, τα στολίσαμε με πούλιες, χάντρες και αφρώδη σχέδια...έτσι φτιάξαμε μαράκες!



  
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Δευτέρα 20 Ιανουαρίου 2014

ΑΠΟ ΤΗ ΣΜΥΡΝΗ ΣΤΗ ΧΙΟ... (όλες οι δραστηριότητες)

Σήμερα, επισκέφθηκε το σχολείο μας μία κούκλα, η Λωξάντρα. Η Λωξάντρα είναι μία Τσεσμελιά ... Μας διηγήθηκε ιστορίες από την καταστροφή της Σμύρνης, μας έδειξε όσα πρόλαβε να πάρει μαζί της, όταν έφυγε από το σπιτικό της, μας τραγούδησε το νανούρισμα, που λέει κάθε βράδυ στο κοριτσάκι που έχασε...
Μας μίλησε και για την Ασπασία Θεοδωράκη, που ήτανε κι εκείνη Τσεσμελιά, και έφυγε μαζί με τον αρραβωνιαστικό της, τον Γεώργιο Θεοδωράκη, για τη Χίο...

Τα παιδιά κουβαλούν το μπαουλάκι της Λωξάντρας....


 
Το ανοίγουν με προσοχή και βγάζουν ότι περιέχει...
 
 
Οι παιδαγωγοί τα ενθαρρύνουν να παρατηρήσουν τα αντικείμενα και τις εικόνες...
 


Η Λωξάντρα θυμάται πως έφυγαν από το σπιτικό τους και κλαίει... Οι παιδαγωγοί παρακινούν τα παιδιά να κάνουν υποθέσεις σχετικά με το λόγο που η Λωξαντρα αναγκάστηκε να φύγει από το σπίτι της... Τα παιδιά παρατηρούν την εικόνα που δείχνει τη Σμύρνη να καίγεται.... Στην αρχή πιστεύουν ότι το σπίτι της "έσπασε" από σεισμό. Ύστερα βλέπουν το μαύρο καπνό... "κάποιος της έβαλε φωτιά στο σπίτι της"...

Τους δείχνει τα χρυσαφικά που πρόλαβε να πάρει... το σταυρό που της χάρισε η πεθερά της στον αρραβώνα της, τη βέρα και το δαχτυλίδι του γάμου της, τα ασημώματα των παιδιών της... Την μόνη εικόνα που πήρε απ' το σπίτι της. Τις άλλες τις έθαψε στην αυλή της για να μην τις πάρουν οι Τούρκοι και τις "μαγαρίσουν".
Τους εξηγεί πως βοήθησε τα παιδιά της να μπουν στις βάρκες για να σωθούν... Το μεγαλύτερο παιδί της όμως την τελευταία στιγμή λίγο πριν μπει στη βάρκα, έτρεξε πάλι στην αγκαλιά της... Το μικρό κοριτσάκι της όμως δεν το ξαναείδε από τότε... δεν το ξέχασε όμως... κάθε βράδυ μόλις κοιμηθούν όλοι στο σπίτι του τραγουδά, το γλυκονανουρίζει και προσεύχεται στην Παναγιά να το προσέχει...

"Όσα είναι τ' άστρα του ουρανού μαργαριταρένια μου και λάμπουν ένα - ένα
τόσες φορές τα μάτια μου μαργαριταρένια μου δακρύσανε για σένα...
Αναστενάζω δε μ' ακους μαργαριταρένια μου
κλαίω δε με λυπάσαι...."
( σμυρναίικο νανούρισμα)

Διαμορφώσαμε μαζί με τα παιδιά μία γωνιά στην τάξη μας, με το υλικό που συλλέξαμε σχετικά με το θέμα.

 Εικόνες, φωτογραφίες, κεντήματα, παλιά αντικείμενα, cd με σμυρναίικα τραγούδια, βιβλία κ.α. Έτσι δημιουργήθηκε η γωνιά της Λωξάντρας....
Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να παρατηρούν τα αντικείμενα της γωνιάς και να συζητούν για το θέμα και κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δραστηριοτήτων.



Φτιάξαμε κουκλίτσες Σμυρνιές και Σμυρνιούς. Οι παιδαγωγοί παρότρυναν τα παιδιά να χρησιμοποιήσουν τις κούκλες που έφτιαξαν και να παίξουν κουκλοθέατρο.. Με υποβοηθητικές ερωτήσεις, παρακινήσαμε τα παιδιά να δημιουργήσουν δικούς τους διαλόγους με όσα έμαθαν από τις αφηγήσεις της Λωξάντρας ή από το υλικό, που είχαν συλλέξει...


- Ασπασία ξύπνα γρήγορα. Φεύγουμε...
- Γιατι;
- Βάζουν μια φωτιά μεγάλη, που θα τα κάψει όλα τα σπίτια! Και το δικό μας θα καίγεται!
.....
- Δε θέλω να φύγω. Εδώ είναι το σπίτι μου!...Που να πάω;
.....
-Ξυπνά γρήγορα. Βάζουν φωτιές! Τα παιδιά πρώτα τα παιδιά να τα βάλουμε σε μια βάρκα με μια γιαγιά να τα σώσει...
....
- Βάλανε φωτιά! Μάζεψε τα πράγματα φεύγουμε!
(νηπιαγωγός: - Τι να πάρει; Πες της τι πρέπει να μαζέψει.)
-Πάρε τις φωτογραφίες σου και τα χρυσά σου και μια εικόνα. Τις άλλες θα τις ανοίξω μια τρύπα στην  αυλή και θα τις κρύψω μέσα.

Την Παρασκευή ήρθε στο σχολείο μας μία γιαγιά, που είχε καταγωγή από τη Σμύρνη. Μας διηγήθηκε ιστορίες από τον ξεριζωμό της δικής της οικογένειας...

Ύστερα, μας βοήθησε να φτιάξουμε σμυρναίικα ντολμαδάκια, ακολουθώντας τη συνταγή της δικής της γιαγιάς.
 
Συγκεντρώσαμε τα υλικά....
 

...και γράψαμε τη συνταγή...


 
 
 Πρώτα φτιάξαμε τη γέμιση και μετά τυλίξαμε τα αμπελόφυλλα...
 

 
 

 
 
Τα ντολμαδάκια μας έτοιμα για να κεράσουμε τη μαμά και το μπαμπά... Ελπίζουμε να σας άρεσαν!





 

 
 

Παρασκευή 17 Ιανουαρίου 2014

Ο ΠΑΙΔΟΧΩΡΟΣ ΣΥΝΑΝΤΑ ΤΟ ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ!

Αυτή την εβδομάδα, ξεκίνησε στο σχολείο μας η υλοποίηση πολιτιστικού προγράμματος με θέμα τη ζωή και το έργο του Μίκη Θεοδωράκη. Οι πρώτες δραστηριότητες, που πραγματοποιήθηκαν, είχαν σκοπό να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με το θέμα και να πάρουν κάποιες πρώτες πληροφορίες για τον Μ. Θεοδωράκη (ποιος είναι, ποια είναι η οικογένειά του, τι δουλειά κάνει κ.τ.λ.)

Η αφόρμηση πραγματοποιήθηκε με το άνοιγμα ενός χάρτινου κουτιού, που έκρυβε φωτογραφίες και αντικείμενα, με τα οποία προσπαθήσαμε να κινητοποιήσουμε το ενδιαφέρον των παιδιών,γύρω από το θέμα. Τα παιδιά παρατηρούν το εξωτερικό του κουτιού, βλέπουν ότι υπάρχει μία φωτογραφία...
Τους ενθαρρύνουμε να πουν αν δείχνει άντρα ή γυναίκα, αποφασίζουν ότι σίγουρα είναι άντρας "από τα φρύδια το καταλάβαμε" λένε... Τότε ο Θωμάς φωνάζει "Παιδιά είναι ο Μίκης Θεοδωράκης
 
". Η νηπιαγωγός τον ρωτάει "Είσαι σίγουρος; Πως το κατάλαβες;" "Σίγουρα αυτός είναι. Απ' το μαλλί τον κατάλαβα!"

΄Υστερα βλέπουν το δοξάρι. Δεν γνωρίζουν το όνομά του, άλλα ξέρουν πως χρησιμοποιείται και δείχνουν με τα χέρια τους πως "βγάζει μουσική''. Παρατηρούν τη νότα και λένε ότι είναι μια μελωδία..

Μια ομάδα αναλαμβάνει να ανοίξει το κουτί και να βγάλει έξω ότι περιέχει...
 
Ο ενθουσιασμός είναι τεράστιος μόλις αντικρύζουν το βιολί, θέλουν να δοκιμάσουν πως παίζει...

 
 
 
Έπειτα παρατηρούν τις εικόνες, κάνουν υποθέσεις για τα πρόσωπα ξεχωρίζουν τον Μ. Θεοδωράκη σε μεγάλη ηλικία, άλλα στις φωτογραφίες, που είναι νεότερος νομίζουν ότι είναι ο Γ. Ρίτσος... Ο Μιχάλης αναγνωρίζει σε μία από τις καρτέλες το όνομά του και τη δείχνει στα παιδιά...
 
Ακούμε το cd με το τραγούδι "Μαργαρίτα Μαργαρώ", παρατηρούμε τα κορίτσια και τις γυναίκες στις φωτογραφίες... Η νηπιαγωγός τα παρακινεί να κάνουν υποθέσεις σχετικά με το ποια μπορεί να είναι η Μαργαρίτα. Όλοι καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι Μαργαρίτα λέγεται η μεγάλη γυναίκα, γιατί θεωρούν ότι το μικρό κοριτσάκι είναι η Έρη, η κόρη του Γ. Ρίτσου. Φεύγοντας από το σχολείο παίρνουν μαζί τους φωτοτυπία με όλες τις φωτογραφίες, για να συλλέξουν υλικό και να διερευνήσουν, αν οι υποθέσεις τους ήταν σωστές...
 

 
Την επόμενη ημέρα τα παιδιά έρχονται στο σχολείο με πληροφορίες, φωτογραφίες,  cd με τραγούδια του Μ. Θεοδωράκη. Η Ιωάννα τους λέει μόλις μπαίνει στην  τάξη: "Λάθος κάνατε! Κόρη του είναι η Μαργαρίτα!". Ακούμε ξανά το τραγούδι και αποφασίζουμε να φτιάξουμε εικαστικά - κολάζ, για αυτό το τραγούδι...



 
 Στο τέλος της εβδομάδας παίξαμε ένα μουσικό παιχνίδι που είχε ως στόχο τη διάκριση φυσικών και τεχνητών ήχων και την αναγνώρισή τους.
Ψάχνοντας την καρτέλα που αντιστοιχεί στον ήχο, που άκουσαν...

 
...και πανηγυρίζουν για τη νίκη τους!

 

 Ραντεβού την Δευτέρα... Το κουτί του Θεοδωράκη θα έχει κρυμμένα άλλα αντικείμενα... Θα τα ανακαλύψουμε μαζί!